ЗагрузкаПожалуйста ждите...
*показники статистики, коротко, по кліку розширенно

Експертиза законопроекту №2724 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення Державного дорожнього фонду України»

Опубліковано 11.04.2016 13 переглядів
Експертний висновок на предмет відповідності праву ЄС Проекту Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення Державного дорожнього фонду України», поданого народними депутатами України Вадатурським А.О., Діденком І.А. та ін. (реєстр. № 2724)

1) Загальна характеристика Законопроекту

Проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення Державного дорожнього фонду України», поданого народними депутатами України Вадатурським А.О., Діденком І.А. та ін. (реєстр. № 2724) (далі – Законопроект) передбачає запровадження оплати для транспортних засобів масою 12 т і більше за використання автомобільних доріг загального користування державного значення, штрафів за несплату, спрямування оплати та штрафів у доходну частину Державного дорожнього фонду.

Також передбачено оснащення доріг відповідними інформаційно-обліковими пристроями для здійснення оплати. Законопроект також передбачає, що кошти Фонду попереджувальних заходів Моторного (транспортного) страхового бюро спрямовуються зараховуються до Державного дорожнього фонду України та спрямовуються на заходи із забезпечення безпеки дорожнього руху на мережі автомобільних доріг загального користування.

У Пояснювальній записці до Законопроекту зазначається, що необхідність розробки проекту акта також зумовлена й адаптацією нормативно-правових актів України до нормативів Європейського Союзу, зокрема Директиви 99/62/ЕС від 17 червня 1999 року «Про стягнення плати з вантажних транспортних засобів за використання певних інфраструктур», відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.

У зв’язку з цим Головне науково-експертне управління зауважило, що «розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 р. № 1160-р було схвалено розроблені Міністерством інфраструктури плани імплементації актів законодавства ЄС за переліком згідно з додатком, у якому міститься і зазначена Директива. Згідно з планом імплементації до IV кварталу 2017 р. передбачено розробку проекту Закону України щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Законів України «Про автомобільні дороги», «Про дорожній рух», «Про автомобільний транспорт», «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» щодо впровадження плати за проїзд великовантажними транспортними засобами автомобільними дорогами загального користування. Розробниками законопроекту визначено Мінінфраструктури, Мінфін, Мінекономрозвитку, МВС, Укравтодор, Укртрансінспекція».

Отже, Законопроект, належить до сфер, що охоплюються Угодою. Зокрема, Законопроект стосується питання транспорту, а саме згідно зі статтею 368 Угоди про асоціацію передбачено впровадження заходів, викладених у Додатку XXXIІ до Угоди про асоціацію.

1.1. Відповідність Угоді про асоціацію

У Додатку XXXIІ до Угоди про асоціацію вказано, що Україна поступово наближує своє законодавство до Директиви 99/62/EC від 17 червня 1999 року про стягнення плати з великовагових вантажних транспортних засобів за використання певних інфраструктур (далі – Директива 99/62/EC).

Директива 99/62/EC визначає мінімальні так максимальні розміри оплат за користування автомобільними шляхами залежно від виду транспортного засобу (враховується екологічний стандарт транспортного засобу), кількість причепів та маса. Проаналізувавши розміри оплати, можна сказати, що Директивою 99/62/EC встановлюються менші розміри оплат за малотонажні та екологічно чистіші автомобілі (у ЄС запроваджена система стандартів ЄВРО-1, ЄВРО-2 і т.д.). У Законопроекті такий економічний стимул не прослідковується.

Також згідно зі статтею 2 Директиви 99/62/EC автошляхи, за які стягується оплата, повинні відповідати певним вимогам щодо розмежування та кількості смуг, непересікання з іншими дорогами тощо. У Законопроекті не вказані вимоги щодо автомобільних доріг, за проїзд якими може стягуватися оплата.

Підсумовуючи, положення Законопроекту, спрямовані на імплементацію Директиви 99/62/EC, проте недостатня деталізація Законопроекту може призветси до того, що ефективність імплементації залежатиме від  положень підзаконних нормативно-правових актів, що будуть прийняті Кабінетом Міністрів України.

2) Політико-правове обґрунтування Законопроекту

Законопроект відповідає Угоді про асоціацію та спрямований на імплементацію положень Директиви 99/62/EC.

Принагідно варто зауважити, що згідно з Додатком XXXIІ до Угоди про асоціацію положення Директиви мають бути впроваджені, як тільки Україна прийме рішення про введення мит або зборів за використання її інфраструктури. Таким чином, конкретні часові рамки з імплементації положень Директиви 99/62/EC відсутні і Україна має право розтягнути в часі імплементацію положень Директиви 99/62/EC.

3) Рекомендації Комітету (варіанти відповідно до статей 114, 123, 129 Регламенту ВРУ):

Рекомендація Комітету: прийняти Законопроект за основу.